Układy drążków kierowniczych

Tags: , ,

Układ zwrotniczy. Kierowane koła samochodów powiązane są miedzy sobą poprzez układ zwrotniczy w postaci drążków i dźwigni połączonych przegubowo. Elementami typowego układu zwrotniczego są: ramiona zwrotnic (górne i dolne) oraz drążki kierownicze (podłużny i poprzeczny). Ruch obrotowy koła kierownicy przekazywany jest przez mechanizm kierowniczy, ramie mechanizmu kierowniczego i drążek podłużny na górne ramie jednej ze zwrotnic. Poosiowe ruchy drążka podłużnego powodują wiec bezpośrednio poprzez górne ramie zwrotnicy skręt jednego koła (po tej stronie, po której wbudowany jest mechanizm kierowniczy). Skręcanie w bok wspomnianego koła powoduje jednoczesne skręcanie w tę samą stronę drugiego kola kierowanego wskutek wzajemnego powiązania obu kół za pomocą dolnych ramion zwrotnic i drążka poprzecznego. Oś przednia, dolne ramiona zwrotnic oraz drążek poprzeczny tworzą trapez kierowniczy zabezpieczający prawidłowe toczenie się kół podczas zakręcania. Pojazd samochodowy o kierowanych kolach obu przednich osi ma zwykle układ kierowniczy złożony z dwóch pojedynczych układów zwrotniczych, uruchamianych przez wspólny mechanizm kierowniczy. Synchronizacje przesunięć obu drażków podłużnych zapewnia najczęsciej dodatkowy układ pomocniczych drążków podłużnych i dźwigni pośrednich. Układy kierownicze pojazdów samochodowych o niezależnie zawieszonych kołach kierowanych są na ogół d0šć złożone. Wynika to z konieczności uniezależniania do maksimum zwrotnic obu niezależnie zawieszonych kół kierowanych, najczęściej stosuje się dwudzielny lub trójdzielny drążek poprzeczny o członach połączonych przegubowo. Rozwiązanie takie zmusza jednak zwykle do stosowania dodatkowej dźwigni kątowej, która umożliwia wbudowanie kolumny kierownicy z boku, naprzeciwko siedzenia, kierowcy. Tego rodzaju układ można uprościć przez o niesymetrycznie niesymetryczny podział drążka poprzecznego, co pozwala na zmniejszenie liczby przegubów i wyeliminowanie dźwigni kątowej. Wówczas osiąga się jednak tylko częściową niezależność ruchów skrętnych kola od jego wychyleń w płaszczyźnie pionowej (zwłaszcza podczas jazdy po drodze o wyboistej nawierzchni). [podobne: euroauto, otomoto kościerzyna, używane otomoto wloclawek ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: euroauto otomoto kościerzyna otomoto wloclawek