Układ kierowniczy

Tags: , ,

Układ kierowniczy umożliwia kierowcy, zgodnie z jego wolą, zmienianie kierunku ruchu prowadzonego pojazdu samochodowego. Pojazd skręca w bok (w prawo lub w lewo) odpowiednio do kierunku skręcenia obu kół przednich (w bardzo rzadkich przypadkach również i kół tylnych). Od sposobu działania układu kierowniczego w znacznym stopniu zależą dwie bardzo istotne własności użytkowe pojazdu samochodowe go — jego kierowalność oraz zwrotność. Układ kierowniczy powinien samoczynnie utrzymywać kierunek ruchu pojazdu na wprost lub umożliwiał toczenie sie bez poślizgu skręconych w bok kół kierowanych podczas zakręcania oraz zapewniać samoczynne powracanie kół kierowanych do pozycji środkowych, odpowiadajacych jeździe na wprost, z chwilą zwolnienia koła kierownicy przez kierowcę. Konstrukcja układu kierowniczego powinna zapewniać jednocześnie możliwość skręcania koł kierowanych z jak najmniejszym wysiłkiem, tak aby prowadzenie samochodu nie męczyło fizycznie kierowcy. Skłonność samochodu do utrzymywania prostoliniowego kierunku podczas jazdy na wprost oraz skłonność powracania pojazdu do tego kierunku po zwolnieniu koła kierownicy zapewnia się przez należycie dobrane tzw. ustawienie kół jezdnych samochodu oraz odpowiednie wykonanie układu kierowniczego. Zasada ACKERMAN. Aby samochód mógł poruszać się po krzywiźnie bez poślizgu kół jezdnych, niepożądanego z uwagi na możliwość zarzucenia pojazdu i przedwczesne zużywanie się opon, układ kierowniczy powinien ustawiać koła kierowane w sposób zapewniający toczenie się kół kierowanych po łukach o wspólnym środku krzywizny, leżącym na przedłużeniu osi obrotu tylnych kół samochodu. Warunek ten spełnia się przez powiązanie drążków układu kierowniczego w tzw. trapez kierowniczy, którego boki nierównoległe (odcinki łączące środki obrotu kół kierowanych z przegubami wiażacymi drążki poprzeczne lub drążek poprzeczny z ramionami zwrotnic) leżą na prostych, staje się kruchy; z polichlorku winylu wyrabia się pedały, części elektrotechniczne, skrzynki akumulatorowe; ponadto używa się go do powlekania tkanin (dermatoid, sztuczna skóra) oraz na tworzywa piankowe, zastępujące kauczuk, stosowane do produkcji siedzeń ; [więcej w: NAPRAWA SZYB SAMOCHODOWYCH, używane samochody, używane spreżyny talerzowe ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: NAPRAWA SZYB SAMOCHODOWYCH spreżyny talerzowe używane samochody