System TIMKEN (Timken Roier Pearing Corp., USA)

Tags: , ,

Urządzenia wtryskowe TIMKEN są bazowane na systemie BOSCH, przy czym z biegiem lat wprowadzono niezbyt liczne modyfikacje. Pompy wtryskowe TIMKEN wyróżniają sie zastosowaniem sekcji tłoczących w postaci wymiennych podzespołów, które mogą być wyjmowane w złożeniu z obudowy, bez częściowej choćby rozbiórki pompy wtryskowej. Produkowane początkowo pompy wtryskowe TIMKEN są niemal identyczne z pompami wtryskowymi BOSCH, pomijając zmodyfikowane wykonania popychaczy i nieistotne szczegóły konstrukcji części. [więcej w: mercedes zasada otomoto, otomoto olkusz, vb leasing samochody poleasingowe ]

Systemy sterowania dawkowaniem za pomocą zaworków. Sterowanie dawkowaniem sekcji tłoczącej pompy wtryskowej przez wcześniejsze lub późniejsze otwieranie zaworka upustowego upraszcza wprawdzie wykonanie i napęd tłoczków sekcji tłoczących, lecz jednocześnie komplikuje poważnie konstrukcję pompy wtryskowej, ponieważ trzeba wyposażyć ja w mechanizm rozrządu, który otwiera na odpowiednie okresy czasu zaworki upustowe poszczególnych sekcji tłoczących. Istotne trudności nastręcza ponadto konieczność dostatecznego zmniejszania pojemności komór pompowania sekcji tłoczących, co stanowi zasadniczy warunek uzyskiwania zadowalającej dokładności dawkowania. Wymienione okoliczności że dość rozpowszechnione swego czasu pompy wtryskowe o sekcjach tłoczących z zaworkami upustowymi wyszły już niemal z użycia w osprzęcie samochodowych silników wysokoprężnych. Swego rodzaju wyjątkiem jest jedynie system P S, wyróżniający się wiełoma oryginalnymi szczegółami konstrukcji podzespołów, a zwłaszcza sekcji tłoczących.

system PRS (PICHA & SCHNEIDER). Produkowane od roku 1956 pompy wtryskowe P & S reprezentują zupełnie nowy kierunek rozwojowy w budowie urządzeń wtryskowych bezpośredniego działania. Paliwo tłoczone przez pompę zasilającą wypełnia kanał zasilający w obudowie  pompy wtryskowej, wspólny dla wszystkich jej sekcji tłoczących. Do komory pompowania w cylinderku sekcji tłoczącej olej napędowy napływa przez kanalik pośredni i pierścieniowe podtoczenie na zewnętrznej ściance suwaka tłoczącego, a następnie przez promieniowe kanaliki w suwaku. Zewnętrzne podtoczenie suwaka sterującego nie spełnia zadania elementu sterującego lecz służy tylko jako przestrzeń przepustowa.

Wewnątrz poosiowego kanalika w suwaku tłoczącym znajduje się iglica sterująca, która opiera się o kulkę spoczywającą w podtoczeniu poziomego wodzika sterującego, osadzonego suwliwie w popychaczu. Wodzik sterujący jest stale dociskany przez sprężynę do ścięcia na drążku sterującym. Podczas każdego obrotu wałka kułaczkowego wodzik sterujący podnosi się i opada wraz z popychaczem, a ponadto jest przemieszczany w poziomie, wskutek Ślizgania się po Ścięciu drążka sterującego. Dzięki poosiowym ruchom wodzika sterującego, kulka w okresie wypychania z jego podtoczenia podnosi iglicę sterującą, a poprzez nią tłoczek sterujący w górę — z przezwyciężeniem oporu sprężyny powrotnej. W czasie wykonywania przez suwak tłoczący zwrotu zewnętrznego, pomiędzy suwakiem i tłoczkiem sterującym istnieje pewien luz.

Tłoczenie oleju napędowego do wtryskiwacza zaczyna się w chwili, w której unoszący się w górę suwak tłoczący zetknie się z tłoczkiem sterującym. Wówczas bowiem pewna ilość paliwa ulega odcięciu w komorze pompowania, której pojemność maleje w miarę dalszego unoszenia się suwaka tłoczacego, co powoduje otwarcie się zaworka odcinającego i odpływanie oleju napędowego do przewodu wysokiego ciśnienia.

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: mercedes zasada otomoto otomoto olkusz vb leasing samochody poleasingowe