Stosowanie amortyzatorów w zawieszeniach pojazdów

Tags: , ,

Stosowanie amortyzatorów w zawieszeniach pojazdów samochodowych jest przeważnie koniecznością, która wynika z niedostatecznego mechanicznego, przeciwstawiających się przesuwaniu specjalnych elementów ślizgowych pod wpływem obciążeń zewnętrznych. We współczesnych samochodach amortyzatory cierne spotyka sie dość rzadko, eo wynika z ich poważnych wad, jak mechaniczne ścieranie się elementów ciernych oraz duża bezwładność w działaniu. Amortyzator mechaniczny nie reaguje na obciążenia nie wystarczające do przezwyciężenia oporów tarcia spoczynkowego i zaczyna działać dopiero dzięki poślizgowi elementów ciernych. Do istotnych zalet amortyzatorów mechanicznych należą: prostota wykonania i taniość, brak wrażliwości na przegrzanie oraz łatwość regulowania sposobu działania. Amortyzatory cierne są wykonywane jako dźwigniowe (nożycowe) lub teleskopowe. System HARTFORD. Dźwigniowy amortyzator mechaniczny obustronnego działania składa się z dźwigni pojedynczej i obejmującej ją jednoramiennej dźwigni rozwidlonej, pomiędzy którymi znajdują się okrągłe tarcze cierne. Wymagane zaciśnięcie tarcz ciernych pomiędzy dźwigniami zapewnia płaska sprężyna gwiaździsta, której napięcie wstępne można zmieniać za pomocą śruby ściągającej. Dzięki specjalnemu opracowaniu szczegółów konstrukcji niektóre odmiany tego rodzaju amortyzatorów cechuje niesymetryczność działania. System AUTOMAX. Teleskopowy amortyzator cierny obustronnego działania w postaci zamkniętej rury, w której poosiowo przesuwa się ślizgacz złożony z trzech Amortyzator hydrauliczny (lub olejowy) pochłania energię drgań lub wstrząsów wskutek pokonywania oporów hydraulicznych przeciwstawiających sie przepływowi cieczy poprzez kalibrowane kanaliki lub zwężki. Amortyzatory hydrauliczne są powszechnie stosowane we współczesnych samochodach, pomimo rozmaitych wad, jak: duża wrażliwość na zanieczyszczenie cieczy, zmienność charakterystyki dzialania wskutek zmian lepkości cieczy (np. w razie przegrzania) lub trudność regulacji. Ze względu na konstrukcję wśród amortyzatorów hydraulicznych rozróżnia się ogólnie: dźwigniowe (łopatkowe lub tłoczkowe) oraz teleskopowe. Łopatkowy amortyzator hydrauliczny. W szczelnej obudowie walcowej ułożyskowany jest wałek o dwóch łopatkach, z których każda dzieli wnętrze komory w obudowie na dwie przestrzenie całkowicie wypełnione cieczą. Na końcu walka osadzona jest dźwignia jednoramienna, która przekręca wałek w razie zmiany ugięcia sprężystego elementu zawieszenia, wskutek czego przekręcające się łopatki przetłaczają ciecz pomiędzy komorami obudowy. Sprężyste zaworki płytkowe w przegrodzie otwierają się samoczynme — tylko na okresy wyginania ich przez napór cieczy. [podobne: sterowniki plc, audi serwis wrocław, przyczepy samochodowe ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: audi serwis wrocław przyczepy samochodowe sterowniki plc