Sterowanie dawkowaniem

Tags: , ,

Tłoczenie oleju napędowego do wtryskiwacza rozpoczyna się po odsłonięciu przez dolną krawędź główki tłoczka sterującego wlotu do kanalika tłoczącego, Od tej chwili paliwo pod naciskiem tłoka głównego i tłoczka sterującego odpływa z komory roboczej poprzez kanaliki i podtoczenie tłoczka sterującego do kanalika tłoczącego i dalej do rozpylacza.

W okresie wytłaczania oleju napędowego tłok główny i tłoczek sterujący zbliżają się do siebie i w końcu zderzają się. Niemal jednocześnie kończy się doprowadzanie paliwa do wtryskiwacza, ponieważ tłoczek sterujący wykonuje już suw napełniania i jego główka odcina połączenie pomiędzy wnętrzem cylinderka i kanalikiem tłoczącym.

Podczas dalszego przesuwania się w dół tłoczka sterującego maleje Ciśnienie w cylinderku (B—C na rys. 45-4), a po opadnięciu tłoka głównego na jego gniazdo powstaje nawet podciśnienie w komorze roboczej. Sprzyja to intensywnemu dopływaniu do Cylinderka Oleju napędowego, Od chwili odsłonięcia wylotu kanalika ssącego przez główkę opadającego tłoczka sterującego. PO zmianie kierunku ruchu tłoczka sterującego rozpoczyna się następny cykl pracy sekcji tłoczącej. [więcej w: PRZEWODY SAMOCHODOWE PRZYCZEPOWE, Samochody terenowe w dużych miastach, używane spreżyny talerzowe ]

Sterowanie dawkowaniem polega na przekręcaniu tłoczka sterującego w cylinderku, dzięki czemu wcześniej lub później zaczyna się ładowanie zasobnika, a tym samym więcej lub mniej paliwa napływa do komory roboczej i ulega następnie wytłoczeniu do wtryskiwacza. Początek tłoczenia jest stały i wynika tylko z wykonania pierścieniowego podtoczenia

na tłoczku sierującym. Koniec tłoczenia zmi enia się fiatomiast odpowiednio do ustawienia tłoczka sterującego w cylin derku, czyli zależnie od napełnienia komory roboczej. Podwyższanie sie ciśnienia tłoczenia Oleju napędowego do wtryskiwacza w miarę wzrastania częstotliwości wtryskiwania zapewnia kanalik dławiący, którym paliwo może wyciekać z komory wyrównawczej zasobnika nadciśnienia. Podczas unoszenia sie tłoczka sterującego w górę, w miare zmniejszania się objętości komory wyrównawczej wypełniający ją całkowicie olej napędowy wypływa przez kanalik dławiący. Ponieważ przepustowość kanalika dławiącego jest ograniczona, w okresie ładowania zasobnika paliwo znajdujące się w komorze wyrównawczej opóźnia ruch tłoka głównego i spowalnia pośrednio ruch tłoczka sterującego. Jednocześnie dzięki sprężystej ściśliwości oleju napędowego powoduje to podwyższanie sie ciśnienia w komorze roboczej — tym wydatniejsze, im szybciej porusza się tłoczek sterujący, a więc im szybszy jest bieg silnika. Jak długo ruchy tłoczka sterującego są dość powolne (np. podczas jałowego biegu silnika), tak długo zasobnik wytwarza stosunkowo niskie ciśnienie tłoczenia, głównie dzięki naciskowi sprężyn tloczących, napinanych przez tłok główny. Jeżeli natomiast bieg silnika jest szybki, paliwo wypływa z zasobnika pod wysokim ciśnieniem, ponieważ z naciskiem sprężyn tłoczących współdziała znaczny opór ściskanego oleju napędowego. Uniezależnia to niemal początek tłoczenia od chwilowej częstotliwości wtryskiwania, przy czym zasobnik nadciśnienia dość skutecznie ogranicza zwiększanie się kątów wtryskiwania w miarę przyspieszania biegu silnika.

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: PRZEWODY SAMOCHODOWE PRZYCZEPOWE Samochody terenowe w dużych miastach spreżyny talerzowe