Regulacja luzu w przekładni

Tags: , ,

Przy ustawieniu sie rolki w położeniu środkowym luz w przekładni może być całkowicie skasowany, ponieważ dzięki uksztaltowaniu zębów globoidalnego ślimaka zabezpieczono progresywne powiększanie się luzu międzyzębnego, w miarę oddalania się rolki od położenia środkowego. Przekładnię ze ślimakiem globoidalnym i potrójną rolką spotyka się rzadko, głównie w pojazdach ciężarowych. Regulacja luzu w przekładni polega na poosiowym przesuwaniu walka przekładni. Taki sposób regulacji Jest dość dokładny, ponieważ np. przesunięciu wału 0 2 mm odpowiada zbliżenie powierzchni zębów 0 0,15 mm. Śrubowa przekładnia kierownicy działa według zasady śruby z nakrętką. Na końcu walu kierownicy znajduje się śruba wykonana przeważnie z ulepszonej stali stopowej, która współpracuje z nakrętką z brązu łożyskowego lub brązu wylanego białym metalem. gruba i nakrętka mają zwykle gwint plaski, Nakrętka uchwycona jest w widełki zapobiegające jej obracaniu się podczas przekręcania śruby. Sprawność mechaniczna oraz brak możliwości regulacji luzu powiększającego się w miarę zużywania się współpracujących części gwintowanych. Aby ograniczyć do minimum intensywność zużycia śrub i nakrętek, stosuje się często gwinty wielozwojowe. Przekładnia FULMINA, spotykana głównie w małych i lekkich samochodach osobowych, wyróżnia się zwartą budową i prostotą wykonania. Wadą tego systemu jest brak możliwości regulowania luzów wzrastających w miare zużywania się gwintów śruby i nakrętki, co jednak nie ma znaczenia praktycznego, z uwagi na zakres zastosowania przekładni, Przekładnia ROSS wyróżnia się zastosowaniem wodzika o kształcie dźwigni jednoramiennej. Wodzik spełniający zadania nakrętki podczas obracania koła kierownicy przesuwa się w rowku śrubowym (gwint trapezowy) wyfrezowanym na końcu wału kierownicy. Wodzik prowadzony przez rowek przekręca jednocześnie wałek poprzeczny, na którego zewnętrznym końcu zamocowane jest ramie kierownicze, poruszające z kolei drążek podłużny. Ponieważ wodzik styka się z gwintem śruby na niewielkiej tylko powierzchni, opory są znacznie mniejsze niż w razie stosowania nakrętki. [przypisy: Oryginalne części do markowych pojazdów, tani przewóz osób do anglii katowice, Samochody ciężarowe – profesjonalny serwis ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: Oryginalne części do markowych pojazdów Samochody ciężarowe - profesjonalny serwis tani przewóz osób do anglii katowice