Prędkość obrotowa wału korbowego silnika

Tags: , ,

Prędkość obrotowa wału korbowego silnika (ns) od chwili ruszenia samochodu z miejsca do chwili, kiedy przekładnia hydrokinetyczna zaczyna pracować jako sprzęgło hydrokinetyczne, zmienia się w zakresie 2700 . . . 3200 obr/min w razie ustawienia łopatek kierownicy w położeniach dużej reakcji lub w zakresie 1700. . .2700 obr/min, kiedy reakcja kierownicy jest mała. Podczas ruszania samochodu z miejsca (tj. kiedy wał zdawczy w bezruchu lub obraca się bardzo powoli) napęd jest przekazywany wyłącznie przez pierwszą turbinę. Całkowite przełożenie zespołu TURBOGLIDE 1957 wynosi wówczas 4,3 (w razie ustawienia łopatek kierownicy w położeniach dużej reakcji). Z uwagi na kierunki wypływu krążącej cieczy spomiedzy łopatek pierwszej turbiny, w takiej sytuacji druga i trzecia turbina nie uczestniczą w ogóle w przekazywaniu napędu. W miarę rozpędzania się samochodu wzrasta prędkość obrotowa pierwszej turbiny, wskutek czego najpierw druga, a następnie trzecia turbina zaczynają brać udział w przenoszeniu napędu. Ze zwiększaniem sie prędkości ruchu samochodu wzrastają obrotowe osiąga prędkość Obrotową odpowiadającą punktowi „n, pierwsza turbina przestaje przekazywać napęd. Wskutek dalszego zwiększania się prędkości wirowania wału zdawczego zaczyna on poprzez koła zębate tylnej przekładni planetarnej przyspieszać obracanie się pierwszej turbiny, wskutek czego odryglowuje się wewnętrzne sprzęgło jednokierunkowe, unieruchamiające koło pierścieniowe tylnej przekładni planetarnej. Od tej chwili pierwsza turbina obraca się jałowo, ustępując pod naporem cieczy, lecz nie wpływając wyczuwalnie na sposób jej krążenia, a wiec nie powodując strat mocy. Pierwsza turbina przestaje przekazywać napęd, kiedy prędkość obrotowa wału zdawczego osiąga około 30% prędkości obrotowej pompy i dalszy wzrost prędkości obrotowej walu zdawczego jest następstwem przekazywania napędu przez drugą i trzecią turbinę. Wskutek osiągnięcia przez wał zdawczy prędkości obrotowej odpowiadającej punktowi „g charakterystyki, w przekazywaniu napędu przestaje uczestniczyć druga turbina (po odryglowaniu się zewnętrznego sprzęgła jednokierunkowego — unieruchamiajacego koło słoneczne przedniej przekładni planetarnej). [przypisy: euroauto, otomoto kościerzyna, używane otomoto wloclawek ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: euroauto otomoto kościerzyna otomoto wloclawek