Tworzywa otrzymane drogą polikondensacji

Read more… »

Konstrukcja zaworu wtryskowego

Wtryskiwacz jednolity odznacza się swoistą konstrukcją, która uniemożliwia wymiane rozpylacza indywidualnie dopasowanego podczas produkcji. Iglica rozpylacza we wtryskiwaczu jednolitym jest prowadzona w jego obudowie, a nie w gnieździe rozpylacza. Odejmowalne rozpylacze wtryskiwaczy jednolitych są wykonywane tylko jako jedno- lub wielootworkowe. Zawór wtryskowy (lub rozpylacz samoczynny) jest to nierozbieralny podzespół spełniający jednocześnie zadania wtryskiwacza i j ego rozpylacza. Typowy zawór wtryskowy składa się z gniazda i iglicy rozpylacza oraz powrotnego mechanizmu iglicy, zamkniętych w szczelnej obudowie. Read more… »

Drążek trójdzielny

Często w samochodzie o niezależnym zawieszeniu kół kierowanych wskazane jest umieszczenie przegubów dzielonego drążka poprzecznego stosunkowo daleko od podłużnej osi symetrii pojazdu. Przeważnie stosuje się wówczas drążek trójdzielny. W miejscu przegubowego połączenia skrajnego i środkowego członu drążka poprzecznego podłączone jest ramie o trójdzielnym przekładni kierowniczej. Symetrycznie z drugiej strony umieszczona jest dźwignia pośrednicząca, zwiazana przegubowo z (MERCEDES-BENZ LPS 333) ramą (jak np. w samochodzie FSO). Read more… »

Układy drążków kierowniczych

Układ zwrotniczy. Kierowane koła samochodów powiązane są miedzy sobą poprzez układ zwrotniczy w postaci drążków i dźwigni połączonych przegubowo. Elementami typowego układu zwrotniczego są: ramiona zwrotnic (górne i dolne) oraz drążki kierownicze (podłużny i poprzeczny). Ruch obrotowy koła kierownicy przekazywany jest przez mechanizm kierowniczy, ramie mechanizmu kierowniczego i drążek podłużny na górne ramie jednej ze zwrotnic. Poosiowe ruchy drążka podłużnego powodują wiec bezpośrednio poprzez górne ramie zwrotnicy skręt jednego koła (po tej stronie, po której wbudowany jest mechanizm kierowniczy). Read more… »

Zbieżność kół

Zbieżność kół ogranicza wpływ ich pochylenia, które wywołuje skłonność kół do rozjeżdżania się na zewnątrz. Zbieżność kół przednich zapobiega ich skłonności do trzepotania podczas jazdy z dużą szybkością. Zbieżnosć kół kierowanych powinna być tak dobrana, aby koła jadącego samochodu mogły się ustawiać możliwie równolegle do kierunku jego ruchu. Taka pozycja kół zapobiega ślizganiu się Opon po nawierzchni, a więc ogranicza zużycie ich bieżników. W razie stosowania ogumienia wysokociśnieniowego zbieżnośc kół dochodzi do 10 mm. Read more… »

Układ kierowniczy

Układ kierowniczy umożliwia kierowcy, zgodnie z jego wolą, zmienianie kierunku ruchu prowadzonego pojazdu samochodowego. Pojazd skręca w bok (w prawo lub w lewo) odpowiednio do kierunku skręcenia obu kół przednich (w bardzo rzadkich przypadkach również i kół tylnych). Od sposobu działania układu kierowniczego w znacznym stopniu zależą dwie bardzo istotne własności użytkowe pojazdu samochodowe go — jego kierowalność oraz zwrotność. Układ kierowniczy powinien samoczynnie utrzymywać kierunek ruchu pojazdu na wprost lub umożliwiał toczenie sie bez poślizgu skręconych w bok kół kierowanych podczas zakręcania oraz zapewniać samoczynne powracanie kół kierowanych do pozycji środkowych, odpowiadajacych jeździe na wprost, z chwilą zwolnienia koła kierownicy przez kierowcę. Konstrukcja układu kierowniczego powinna zapewniać jednocześnie możliwość skręcania koł kierowanych z jak najmniejszym wysiłkiem, tak aby prowadzenie samochodu nie męczyło fizycznie kierowcy. Read more… »