Mazda – sportowa historia.

width=300Filozofia japońskiej firmy Mazda jest bardzo prosta – auto ma dawać maksimum przyjemności z jazdy. Modele tego producenta cechują świetne parametry, doskonałe trzymanie się drogi, seksowny wygląd. Mazda niemal samodzielnie opracowała nowy typ silnika – czyli silnik Wankla i konsekwentnie wykorzystywała go w swoich autach. Samochody Mazdy mogły stanowić konkurencję dla amerykańskich samochodów typu muscle cars, jednak ich stylistyka była o wiele bardziej wyszukana, a spalanie nieco mniejsze.

Legenda Mazdy rozpoczęła się w roku 1967 od modelu Cosmo Sport. Przypominał on połączenie klasycznego amerykańskiego Chevroleta z przodem rodem z eleganckiego, angielskiego roadstera. Read more… »

Mazda – sportowe zacięcie, nietypowe rozwiązania.

width=300Samochody marki Mazda kojarzą się głównie z modelami o sportowej, niskiej sylwetce i dużymi osiągami. Producent nie stawia w żadnym z modeli na wygodę, przestrzeń czy duży bagażnik. Auto ma nieść maksymalną przyjemność z jazdy. Samochody tej firmy są w Polsce raczej niszowe, ale postaramy się przybliżyć państwu, jaki były początki tej firmy. Firma powstała w latach dwudziestych ubiegłego wieku w Japonii. Read more… »

Mazda RX-8 – zrównoważona przyjemność z jazdy.

width=300Mazda to firma stawiająca przede wszystkim na parametry mające wpływ na przyjemność z jazdy. Do roku 2007 główną zasadą tej firmy było wyrażenie zoom-zoom, które jednoznacznie kojarzy się z dodawaniem gazu przez kierowcę. Świadczy ono o tym, że auto ma dawać przede wszystkim poczucie frajdy, bez zwracania uwagi na inne parametry – takie jak spalanie czy ograniczenie prędkości lub wygoda pasażerów. W modelu RX-8, który miał premierę w roku 2003, na początku również stosowaną tę filozofię. W roku 2007 firma Mazda zdecydowała się, że obniży spalanie samochodu oraz osiągi – z uwagi na zanieczyszczenie środowiska. Read more… »

Pompy hydrauliczne

Do zasilania układów hydraulicznych są stosowane różnego rodzaju pompy. Na przykład w podbijarkach stosuje się tylko jeden typ pompy pompę łopatkową całkowicie odciążoną, Do zasilania głównego układu stosuje się pompę podwójną, tzn. w jednym kadłubie znajdują się dwie pompy o różnej wydajności. Wirnik pompy łopatkowej ma nacięte rowki, w których łopatki mogą wykonywać ruchy promieniowe. Łopatki te są dociskane sprężynami do pierścienia bieżnego, mającego wewnątrz owalny otwór, Obracając wirnik pompy, łopatki dociskając do wewnętrznej bieżni wykonują w czasie jednego obrotu cztery suwy, dwa ssące i dwa tłoczne. Read more… »

Akumulator

Po włączeniu akumulatora do układu i uruchomieniu tego układu akumulator ładuje się. Wypełniająca akumulator ciecz spręża gaz w pęcherzu aż do wyrównania ciśnień. Z chwilą uruchomienia elementów roboczych podbijarki oraz przy zwiększonym zapotrzebowaniu na olej pod ciśnieniem sprężony gaz wypiera zmagazynowaną ciecz w akumulatorze do odbiorników w układzie hydraulicznym. Przy gwałtownym spadku ciśnienia w układzie zamyka się zawór zwrotny i uniemożliwia wypchnięcie pęcherza. Zmniejszenie się ilości gazu w pęcherzu (poniżej 80 a t) ujemnie wpływa na działanie układu hydraulicznego, dlatego trzeba co jakiś czas sprawdzać stan naładowania akumulatorów. Read more… »

Akumulatory hydrauliczne

Akumulatory hydrauliczne służą do gromadzenia (akumulowania) energii potencjalnej w postaci cieczy pod ciśnieniem. Akumulatory hydrauliczne w podbijarkach torowych służą do podtrzymywania krótkotrwałego, zwiększonego zapotrzebowania cieczy w czasie podnoszenia i opuszczania zespołów roboczych, zwłaszcza zwierania łap podbijających. Ładowanie akumulatora odbywa się w czasie, kiedy zespół roboczy jest w stanie spoczynku bądź pobiera bardzo mało cieczy, np. w czasie podjazdu roboczego. Pracuje wówczas tylko jeden silnik podjazdu. Read more… »

Silnik typu ORBIT

Zmiana kierunku obrotów następuje w wyniku zmiany doprowadzenia i odprowadzenia cieczy. Opisany typ silnika jest stosowany do napędu wibratorów płyt zagęszczających bocznych (od czół podkładów). Do napędu podjazdu roboczego podbijarki typu MD-07-32 wykorzystano silnik o dużym momencie obrotowym typu ORBIT. Wieniec silnika ma siedem komór i jest połączony ruchowo z kadłubem silnika. Wewnątrz wieńca jest usytuowany obrotowy wirnik, mający sześć zębów. Read more… »

Schemat podwójnej pompy lopatkowej

W pompie tej jeden wspólny wał napędza wirniki obu wkładów. Pierścień bieżny mniejszej pompy jest osadzony bezpośrednio w kadłubie, natomiast pierścień bieżny większej pompy znajduje się w specjalnej tulei, Tarcza sterująca wewnętrzna jest wspólna dla obu wkładów pompy. Wał napędowy wirników z łopatkami jest ułożyskowany w pokrywie wewnętrznej, w której znajduje się również tarcza sterująca większej pompy. Tarcza sterująca mniejszej pompy znajduje się w pokrywie zewnętrznej. Pompy łopatkowe po wmontowaniu, ale jeszcze przed uruchomieniem muszą być zalane, gdyż nawet bardzo krótki okres czasu pracy bez oleju prowadzi do zniszczenia pompy, w szczególności jej łopatek pierścienia bieżnego. Read more… »

Wydajność pompy

Luz między bocznymi płytami sterującymi a wirnikiem z łopatkami jest kompensowany przez wzdłużne działanie sił na płytę sterującą wewnętrzną. Wydajność każdej pompy jest proporcjonalna do liczby obrotów i skoku łopatek, których długość ustala otwór wewnętrzny pierścienia bieżnego. Wymieniając pierścienie bieżne o jednakowym ukształtowaniu wewnętrznym możemy uzyskać różne długości skoków łopatek, a tym samym zmieniać wydajność pompy nie zmieniając jej wymiarów zewnętrznych. Na pierścieniu bieżnym są grawerowane cyfry oznaczające wydajność danego pierścienia oraz strzałki określające właściwy kierunek obrotu. Pierścień bieżny może pracować prawidłowo tylko przy określonym kierunku obrotów wirnika; dlatego montując nawet nową pompę należy sprawdzić, na jaki kierunek obrotów jest ona ustawiona. Read more… »

Wirnik zębaty

Wirnik zębaty jest połączony z wałem silnika za pomocą specjalnego wałka sprzęgła zębatego. Podobnie z wirnikiem jest połączona tarcza rozrządu. W czasie jednego obrotu wału silnika odbywa się sześć zwykłych cyklów roboczych silnika, w związku z czym uzyskuje się sześciokrotnie większy moment Obrotowy przy sześciokrotnie mniejszej prędkości obrotowej. Dlatego silnik tego typu  jest stosowany do napędu urządzeń roboczych (podjazdu) podbijarki typu MD-07-32. Drugą grupę urządzeń roboczych stanowią siłowniki hydrauliczne, zwane również cylindrami siłowymi. Read more… »