Własności gumy

Do szczególnie cennych własności gumy jako materiału na sprężyste elementy zawieszenia należy łatwość uzyskiwania na drodze konstrukcyjnej najbardziej korzystnej progresywności charakterystyki odkształcania. Jednocześnie w porównaniu z elementami stalowymi gumowe elementy sprężyste o takich samych ciężarach mogą przejmować znacznie większe obciążenia. Istnieją jeszcze jednak istotne przeszkody utrudniające szybkie rozpowszechnianie się systemów zawieszenia opartych wyłącznie na zastosowaniu gumowych elementów sprężystych. Najważniejsze z nich to trudności technologiczne w produkcji dość skomplikowanych na ogól, gumowych elementów głównych zawieszenia oraz skłonność większości tanich gatunków gumy technicznej do starzenia się (utleniania) z biegiem czasu. Natomiast inne wady gumy jako materiału na sprężyste elementy zawieszenia, np. Read more… »

Prętowy stabilizator poprzeczny

Prętowy stabilizator poprzeczny z uwagi na swą smukłość i małą odporność na wyboczenie wymaga często odpowiedniego ustalenia. Niekiedy zapewniają je sztywne sprężyny wspornikowe, które nie tylko usztywniają stabilizator, lecz i przejmują część działających na niego obciążeń. Członowe stabilizatory mechaniczne spotyka się dość rzadko, zwykle tylko w przypadkach braku miejsca na wbudowanie jednolitego stabilizatora prętowego lub w razie wykorzystywania członów stabilizatora jako drążków ustalających lub reakcyjnych. Hydrauliczny stabilizator poprzeczny spelnia identyczne zadania co i stabilizator mechaniczny, a ponadto dość skutecznie tłumi drgania i wstrząsy przejmowane przez elementy zawieszenia. Najczęściej stabilizator hydrauliczny tworzą dwa ramieniowe amortyzatory podwójnego działania (po jednym z każdej strony pojazdu) oraz wyrównywacz, sprzężone przewodami wysokiego ciśnienia. Read more… »

Urządzenia stabilizujące

Do tego rodzaju urządzeń zalicza się stabilizatory, drążki ustalające i drążki reakcyjne. Aby zapewnić należyta stateczność ruchu samochodu stosuje się niekiedy rozmaite specjalne urządzenia stabilizuiące, ograniczające również i wzdłużne pochylenia nadwozi. Stabilizator poprzeczny ogranicza boczne wychylenia wozia przez zmniejszanie różnicy chwilowych działających na elementy sprężyste zawieszenia jednej osi lub jednego mostu napędowego. Jeżeli wskutek unoszenia się (lub opadania) któregoś z kół jezdnych zmienia sie obciążenie sprężystego elementu jego zawieszenia, stabilizator poprzeczny powoduje podobne odkształcenie sprężystego elementu zawieszenia drugiego koła jezdnego. danej osi, kosztem zmniejszenia (lub zwiększenia) obciążenia spreżystego elementu wychylającego się kola jezdnego. Read more… »

Gumowe ogniwo resorujące

Gumowe ogniwo resorujące (system TOGGLE LINK) powstaje przez połączenie stalowymi cięglami zewnętrznych tulei walcowych elementów gumowych i za. łożenie nastawnego rozpieracza do regulowania wstępnych naprężeń w obu tulejach gumowych. Tego rodzaju ogniwo spełnia zadania głównego elementu resorującego, przy czym zmiany położenia koła jezdnego wywołują w Obu elementach gumowych podobne naprężenia, głównie skręcające. Przeważnie gumowe ogniwa resorujące spotyka sie w tylnych zawieszeniach ciężkich pojazdów. Ogniwa z rozpieraczami instaluje się zawsze parami, po dwa z każdej strony mostu napędowego, wzdłużnie lub w układzie rozbieżnym. Read more… »