System GMC V-DRIVE

Automatyczna skrzynka biegów stosowana w autobusach GMC. Od walu korbowego silnika napęd jest przenoszony za pomocą przekładni stożkowej na oprawę rozdzielczego suchego sprzęgła dwutarczowego, a następnie albo przez przekładnię hydrokinetyczną na wał zdawczy, prowadzący do tylnego mostu, albo też bezpośrednio na wał zdawczy, z pominięciem przekladni hydrokinetycznej. Bieg tylny zapewnia kinetycznej, co zwiększa zrywność samochodu. Po osiągnieciu pewnej prędkości ruchu, odpowiadającej danemu uchyleniu przepustnicy w gaźniku, następuje znów samoczynne zaryglowanie przekładni hydrokinetycznej. dodatkowa przekładnia, włączana za pomocą ręcznej dźwigni, umieszczonej pod kołem kierownicy. Read more… »

Bezwładność zaworków

W wielu amortyzatorach stosuje sie specjalne poduszki powietrzne, często oddzielone od cieczy przeponami elastycznymi lub instaluje się nawet w amortyzatorze nylonowy zbiornik wypełniony powietrzem. Działanie teleskopowego amortyzatora hydraulicznego i jego charakterystyka w dużym stopniu zależą od konstrukcji zaworków. Bezwładność zaworków decyduje bowiem o opóźnieniach ich Otwierania się i zamykania, Ponadto zaworki amortyzatora powinny łatwo przepuszczać zgęstniałą ciecz (w niskich temperaturach otoczenia) oraz odznaczać sie zdolnością do samooczyszczania. Niektóre teleskopowe amortyzatory hydrauliczne wymagają jeszcze okresowej obsługi lub regulacji. Tego rodzaju regulację przeprowadza się odpowiednio do obciążenia samochodu, średnich szybkości jazdy, stanu nawierzchni dróg oraz temperatury otoczenia. Read more… »

Cylinderki amortyzatora obustronnego działania

Jeżeli cylinderki sa wywiercone równolegle, tloczki poruszają się przeciwbieżnie. Kiedy natomiast cylinderki mają wspólną oś, tłoczki wzajemnie naśladuja swoje ruchy. Cylinderki amortyzatora obustronnego działania połączone są poprzez układ dwóch zaworków przepustowych, których ciśnienia otwarcia reguluje się przez zmienianie wstępnego napięcia sprężyn za pomocą śrub regulacyjnych. Dodatkowe zaworki zwrotne — np. w tłoczkach — zapewniają całkowite napełnienie cieczą wnętrza cylinderków.. Read more… »

Amortyzatory tłoczkowe

Jeżeli zewnętrzne obciążenie wzrasta, podczas odkształcania się sprężystego elementu zawieszenia ciecz przetłaczana przez przekręcające się łopatki przepływa przez skośne kanaliki dławiące oraz przez zaworki płytkowe w przegrodzie. W takiej sytuacji opory hydrauliczne są umiarkowane i amortyzator działa z ograniczoną skutecznością. Kiedy natomiast zewnętrzne obciążenie maleje, podczas rozprężania sie sprężystego elementu zawieszenia ciecz przetłaczana przez przekręcające sie łopatki przepływa tylko przez skośne kanaliki, ponieważ zaworki płytkowe są zamknięte. W rezultacie opory hydrauliczne są zwiększone i amortyzator działa z pełną skutecznością. Łopatkowe amortyzatory hydrauliczne wyszły już prawie z użycia. Read more… »

Stosowanie amortyzatorów w zawieszeniach pojazdów

Stosowanie amortyzatorów w zawieszeniach pojazdów samochodowych jest przeważnie koniecznością, która wynika z niedostatecznego mechanicznego, przeciwstawiających się przesuwaniu specjalnych elementów ślizgowych pod wpływem obciążeń zewnętrznych. We współczesnych samochodach amortyzatory cierne spotyka sie dość rzadko, eo wynika z ich poważnych wad, jak mechaniczne ścieranie się elementów ciernych oraz duża bezwładność w działaniu. Amortyzator mechaniczny nie reaguje na obciążenia nie wystarczające do przezwyciężenia oporów tarcia spoczynkowego i zaczyna działać dopiero dzięki poślizgowi elementów ciernych. Do istotnych zalet amortyzatorów mechanicznych należą: prostota wykonania i taniość, brak wrażliwości na przegrzanie oraz łatwość regulowania sposobu działania. Amortyzatory cierne są wykonywane jako dźwigniowe (nożycowe) lub teleskopowe. Read more… »

Bezwładnościowy amortyzator hydrauliczny

Bezwładnościowy amortyzator hydrauliczny pochlania energię drgań i wstrząsów wskutek pokonywania oporów przeciwstawiających się ruchom obudowy względem umieszczonego w niej swobodnego ciężarka, który dzięki swej bezwładności usiłuje pozostać w miejscu i tym samym powoduje przetłaczanie cieczy. Skuteczność działania bezwładnościowego amortyzatora hydraulicznego można znacznie zwiększyć przez zawieszenie ciężarka na sprężynie lub ukladzie sprężyn. Ciecz przepływa z jednej strony ciężarka na drugą poprzez rurkę przechodzącą przez osiowy otwór hydrauliczny przelotowy w ciężarku. Skuteczność działania amortyzatora reguluje się zmieniając ustawienie rurki (przy użyciu zewnętrznej Śruby regulacyjnej). Zawieszenia pneumatyczne. Read more… »

Oczyszczarka

W oczyszczarce tej oprócz poziomowania ramy maszyny w płaszczyźnie poprzecznej istnieje możliwość ustawiania wzdłużnego przesiewacza, co w znacznym stopniu zwiększa jakość oczyszczania, zwłaszcza mokrej podsypki. Przeniesienie napędu od silnika spalinowego do poszczególnych mechanizmów odbywa się na drodze elektrycznej i hydraulicznej. Wydajność tej maszyny wynosi 450 do 550 m3/h. W procesie wymiany nawierzchni szybkim pociągiem roboczym (SUZ-350) jest bardzo przydatna oczyszczarka tłucznia typu RM-63 ze względu na dużą wydajność, wynoszącą 650 m3/h. Proces oczyszczania odbywa się analogicznie jak w oczyszczarce RM-62. Read more… »

Znaczenie symboli stosowanych w hydraulice

Układ powietrzny i hamulcowy oczyszczarki pozwalają na jej włączanie do składu pociągu i, podłączenie do hamulca zespolonego. Układ powietrzny oczyszczarki. Zadaniem tego układu jest zasilanie hamulców oraz siłowników. Siłownik sterowany zaworem elektropneumatycznym unieruchamia układ napędu łańcucha w razie pociągnięcia za linki zabezpieczające dostęp do łańcucha wybierakowego (obok narożników). Siłowniki pneumatyczne w chwili uruchomienia hamulca przesterowują pompę układu jazdy w położenie zerowe oraz wyłączają sprzęgło jazdy. Read more… »

Przenośniki czystego tłucznia

Przenośniki czystego tłucznia mogą być wprawiane w automatyczny ruch wahadłowy w płaszczyźnie poziomej, a tym samym zostanie zapewnione właściwe rozścielanie tłucznia pod podkładkami. Ilość tłucznia jest regulowana za pomocą pryzm regulacyjnych. Przeniesienie napędu na osie maszyny od silnika spalinowego odbywa się na drodze hydraulicznej. Silnik spalinowy napędza poprzez przekładnię główną pompę hydrauliczną układu napędu jazdy. Z pompy hydrol pod ciśnieniem MN/m2 (300 at) jest doprowadzany do czterech silników hydraulicznych napędu przekładni osiowych. Read more… »