System GMC V-DRIVE

Automatyczna skrzynka biegów stosowana w autobusach GMC. Od walu korbowego silnika napęd jest przenoszony za pomocą przekładni stożkowej na oprawę rozdzielczego suchego sprzęgła dwutarczowego, a następnie albo przez przekładnię hydrokinetyczną na wał zdawczy, prowadzący do tylnego mostu, albo też bezpośrednio na wał zdawczy, z pominięciem przekladni hydrokinetycznej. Bieg tylny zapewnia kinetycznej, co zwiększa zrywność samochodu. Po osiągnieciu pewnej prędkości ruchu, odpowiadającej danemu uchyleniu przepustnicy w gaźniku, następuje znów samoczynne zaryglowanie przekładni hydrokinetycznej. dodatkowa przekładnia, włączana za pomocą ręcznej dźwigni, umieszczonej pod kołem kierownicy. Read more… »

Bezwładność zaworków

W wielu amortyzatorach stosuje sie specjalne poduszki powietrzne, często oddzielone od cieczy przeponami elastycznymi lub instaluje się nawet w amortyzatorze nylonowy zbiornik wypełniony powietrzem. Działanie teleskopowego amortyzatora hydraulicznego i jego charakterystyka w dużym stopniu zależą od konstrukcji zaworków. Bezwładność zaworków decyduje bowiem o opóźnieniach ich Otwierania się i zamykania, Ponadto zaworki amortyzatora powinny łatwo przepuszczać zgęstniałą ciecz (w niskich temperaturach otoczenia) oraz odznaczać sie zdolnością do samooczyszczania. Niektóre teleskopowe amortyzatory hydrauliczne wymagają jeszcze okresowej obsługi lub regulacji. Tego rodzaju regulację przeprowadza się odpowiednio do obciążenia samochodu, średnich szybkości jazdy, stanu nawierzchni dróg oraz temperatury otoczenia. Read more… »

Cylinderki amortyzatora obustronnego działania

Jeżeli cylinderki sa wywiercone równolegle, tloczki poruszają się przeciwbieżnie. Kiedy natomiast cylinderki mają wspólną oś, tłoczki wzajemnie naśladuja swoje ruchy. Cylinderki amortyzatora obustronnego działania połączone są poprzez układ dwóch zaworków przepustowych, których ciśnienia otwarcia reguluje się przez zmienianie wstępnego napięcia sprężyn za pomocą śrub regulacyjnych. Dodatkowe zaworki zwrotne — np. w tłoczkach — zapewniają całkowite napełnienie cieczą wnętrza cylinderków.. Read more… »

Amortyzatory tłoczkowe

Jeżeli zewnętrzne obciążenie wzrasta, podczas odkształcania się sprężystego elementu zawieszenia ciecz przetłaczana przez przekręcające się łopatki przepływa przez skośne kanaliki dławiące oraz przez zaworki płytkowe w przegrodzie. W takiej sytuacji opory hydrauliczne są umiarkowane i amortyzator działa z ograniczoną skutecznością. Kiedy natomiast zewnętrzne obciążenie maleje, podczas rozprężania sie sprężystego elementu zawieszenia ciecz przetłaczana przez przekręcające sie łopatki przepływa tylko przez skośne kanaliki, ponieważ zaworki płytkowe są zamknięte. W rezultacie opory hydrauliczne są zwiększone i amortyzator działa z pełną skutecznością. Łopatkowe amortyzatory hydrauliczne wyszły już prawie z użycia. Read more… »