Poprzeczny drążek kierowniczy

Tags: , ,

Poprzeczny drążek kierowniczy, jednolity, wykonany jest najczęściej w postaci pręta lub rury o nagwintowanych końcach, zaopatrzonych w nakręcane głowice do mocowania sworzni kulistych. Gwinty na końcach drążka mają przeciwnie biegnące zwoje, dzięki czemu podczas przekręcania drążka zmniejsza się lub zwiększa jego czynna długość (zasada śruby rzymskiej), co umożliwia regulacje zbieżności kół. Po ustaleniu właściwej długości drążka poprzecznego dociąga sie nakrętki lub śruby unieruchamiające głowice na drążku. Ramiona zwrotnic, w samochodach o sztywnych osiach przednich związane przegubowo z drążkiem poprzecznym, osadzone są zwykle u dołu zwrotnic; wąs kierowniczy osadzony jest wówczas zwykle u góry zwrotnicy, po stronie kolumny kierownicy. Przeguby drążków kierowniczych Drążki i dźwignie układu kierowniczego połączone są zwykle w mechanizm zwrotniczy za pomocą przegubów kulistych, rzadziej specjalnych łożysk tocznych, umożliwiających przestrzenne odchylanie się poszczególnych elementów. Przeguby umieszcza sie w głowicach drażków. Z uwagi na wykonanie i działanie rozróżnia sie przeguby sprężyste i sztywne. Przeguby sprężyste stosowane są tylko do łączenia drążków podłużnych lub pośrednich w pojazdach o niezależnym zawieszeniu kół kierowanych. Sworzeń kulisty (lub inaczej kulowy) jest obejmowany tzw. kamieniami, które mogą się przesuwać w osi drążka. Sprężyna śrubowa dociska kamienie do główki sworznia. Otwór w głowicy jest zamknięty przez wkręt zaślepiający. Sprężyna eliminuje luzy w przegubie i kompensuje skutki zużywania się główki sworznia oraz kamieni, a ponadto zapewnia pewną poosiową elastyczność połączenia, dzięki której tłumione są uderzenia i wstrząsy, jaki e mogą przenosić się na ramię przekładni kierowniczej wskutek najeżdżania kół kierowanych na nierówności nawierzchni drogi. Przez odpowiednie wykonanie przegubu można zapewnił dwustronne działanie amortyzuiące sprężyn. Maksymalne u- gięcie sprężyny przegubu ograniczone jest zwykle przez prowadnice zderzakową, o która opiera się kamień w razie nadmiernego ściśnięcia sprężyny. Najcześciej dopuszcza się uginanie sprężyny przegubu w zakresie 0,5 . . .2,0 mm. [przypisy: Oryginalne części do markowych pojazdów, tani przewóz osób do anglii katowice, Samochody ciężarowe – profesjonalny serwis ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: Oryginalne części do markowych pojazdów Samochody ciężarowe - profesjonalny serwis tani przewóz osób do anglii katowice