Działanie zespołu TURBOGLIDE

Tags: , ,

Wał wyjściowy napędzany jest tylko przez trzecią turbinę, a pierwsza i druga turbina obracają się jałowo. Druga turbina wyłącza się stosunkowo późno, kiedy moment obrotowy odbierany przez trzecią turbinę jest bliski momentowi obrotowemu silnika. Dzięki temu zakres pracy przekładni hydrokinetycznej z wyłączoną pierwszą i drugą turbiną jest stosunkowo wąski. Wskutek zrównania się momentu obrotowego odbieranego na trzeciej turbinie z momentem obrotowym silnika odryglowuje sie sprzęgło jednokierunkowe kierownicy i przekładnia hydrokinetyczna zaczyna pracować jako sprzęgło hydrokinetyczne. Rozpędzanie samochodu jest bardzo płynne bez jakichkolwiek przerw lub nieregularności w przekazywaniu napędu. Działanie zespołu TURBOGLIDE 1957 objaśniono powyżej w sposób uproszczony. W rzeczywistości turbiny oddziaływują wzajemnie na siebie. Na przykład podczas ruszania samochodu z miejsca, ciecz wydostająca się spomiędzy łopatek pierwszej turbiny usiłuje obracać drugą i trzecią turbinę w przeciwnym kierunku niż wynikałoby to z przełożeń teoretycznych. Kierownica ma łopatki nastawne, które hydrauliczny siłownik przestawia w położenie dużej reakcji wskutek wciśnięcia pedału przyspieszenia do oporu, poza położenie odpowiadające całkowitemu uchyleniu przepustnicy w gaźniku. Po częściowym choćby zwolnieniu pedału przyspieszenia siłownik przestawia łopatki kierownicy w położenia malej reakcji. Bieg tylny włącza układ sterujący przez włączenie sprzęgła biegu tylnego oraz sprzęgła odcinającego, przy czym sprzęgło jazdy w przód i sprzęgło zwalniacza pozostaje wyłączone. W takiej sytuacji sprzęgło biegu tylnego unieruchamia koło pierścieniowe przedniej przekładni planetarnej, a wiec i druga turbinę, która pracuje wówczas jako kierownica odchylająca strugi cieczy w taki sposób, że trzecia turbina obraca sie w przeciwnym kierunku niż podczas jazdy w przód, przekręcając poprzez sprzęgło odcinające i koszyk satelitów tylnej przekładni planetarnej wał zdawczy zespołu. Pierwsza turbina obraca sie wówczas w ślad za pompa przekładni hydrokinetycznej napędzając koło słoneczne tylnej przekładni planetarnej, której koło pierścieniowe poprzez zaryglowane sprzegla jednokierunkowe zmusza koło słoneczne przednie przekładni planetarnej do obracania się przeciwbieżnie w stosunku do walu centralnego. [hasła pokrewne: pokrowce samochodowe, Warsztat samochodowy kraków, folie samochodowe ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: folie samochodowe pokrowce samochodowe Warsztat samochodowy kraków