Gumowe ogniwo resorujące

Tags: , ,

Gumowe ogniwo resorujące (system TOGGLE LINK) powstaje przez połączenie stalowymi cięglami zewnętrznych tulei walcowych elementów gumowych i za. łożenie nastawnego rozpieracza do regulowania wstępnych naprężeń w obu tulejach gumowych. Tego rodzaju ogniwo spełnia zadania głównego elementu resorującego, przy czym zmiany położenia koła jezdnego wywołują w Obu elementach gumowych podobne naprężenia, głównie skręcające. Przeważnie gumowe ogniwa resorujące spotyka sie w tylnych zawieszeniach ciężkich pojazdów. Ogniwa z rozpieraczami instaluje się zawsze parami, po dwa z każdej strony mostu napędowego, wzdłużnie lub w układzie rozbieżnym. Specjalną odmianę stanowią gumowe ogniwa resorujące bez rozpieraczy, w których wstępne naprężenia walcowych elementów gumowych nie daja się regulować. Ogniwo takie ma postać sztywnego łącznika z dwoma walcowymi elementami gumowymi i nadaje sie do przejmowania Stabilizatory Stabilizacja nadwozia. Wskutek występowania jakiejkolwiek siły bocznej nadwozie pojazdu samochodowego pochyla się w kierunku działania tej siły, co wywołuje niejednakowe obciążenie sprężystych elementów zawieszenia, a więc i różnice w ich ugięciu. Podobnie wskutek unoszenia się lub opadania koła jezdnego (natrafiającego np. na nierówność nawierzchni), zmienia się obciążenie elementu sprężystego jego zawieszenia. W rezultacie element sprężysty albo wywiera dodatkowy nacisk na spód nadwozia, albo ustępuje pod jego ciężarem — w obu przypadkach powodując pochylenie Się nadwozia w bok, jeżeli obciążenie zawieszenia drugiego koła jezdnego danej osi się nie zmienia. Wszelkie różnice w ugięciu elementów sprężystych zawieszenia kół jednej osi lub jednego mostu napędowego są niepożądane, ponieważ wskutek bocznego pochylenia nadwozia znacznie zmniejsza się stateczność ruchu samochodu, zwłaszcza podczas zakręcania. Co gorsze, różnice w odkształceniu sprężystych elementów zawieszenia często zmieniają rozkład sil działających na nadwozie, pogłębiając jego pochylenie pod wpływem siły bocznej. Okoliczność ta zmusza do stosowania rozmaitych urządzeń stabilizujących, czyli ograniczających możliwie wszelkie pochylenia nadwozia, a przede wszystkim — boczne. [patrz też: Części samochodowe od najlepszych producentów, taśmy transportujące, inhibitor korozji ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: Części samochodowe od najlepszych producentów inhibitor korozji taśmy transportujące