Przekładnia MARLESS

Tags: , ,

Dzięki zmienności przełożenia przekładni globoidalnej, podczas jazdy w kierunku zbliżonym do prostoliniowego ruchy koła kierownicy powodują przekrecanie kół kierowanych o stosunkowo małe kąty. Natomiast w miarę skręcania kół kierowanych coraz bardziej w bok, podczas jednostajnego obracania kołem kierownicy kola kierowane coraz szybciej oddalaja się od swych położeń środkowych. Symetryczna zmienność przełożenia przekładni globoidalnej ułatwia prowadzenie szybkiego samochodu, ponieważ w zwykłych warunkach jazdy korzysta się wyłącznie z zakresu największych przełożeń, kiedy nawet przekręcanie koła kierownicy o stosunkowo duże kąty powoduje umiarkowane skręty kół kierowanych, a nieodwracalność przekładni zapobiega przenoszeniu się drgań, uderzeń i wstrząsów na koło kierownicy. Ponadto zmniejszanie się przełożenia mechanizmu kierowniczego w miarę skręcania kół kierowanych (od ich położeń środkowych) ułatwia pokonywanie ostrych zakrętów z dużą szybkością. Charakterystyczny dla przekładni globoidalnej jest rozkład luzów. W położeniu kół przy jeździe na wprost luz jest najmniejszy; natomiast w miarę skrętu kół w jedną lub drugą stronę luz powiększa się równomiernie. Luz reguluje się przez poosiowe przesuwanie wycinka ślimacznicy. Wada zwykłych przekładni globoidalnych jest współpraca z poślizgiem zębów ślimaka i wycinka ślimacznicy, co wybitnie utrudnia zapewnienie im należytej trwałości. Do najbardziej rozpowszechnionych należą przekładnie globoidalne, w których zadania wycinka ślimacznicy spełnia kształtowa rolka, pojedyncza, podwójna lub potrójna. Rolka taka  osadzona jest na wałku poprzecznym, ustalonym w łożyskach tocznych, albo ułożyskowana na nieruchomej ośce. Wałek (lub ośka) związany jest z jarzmem stanowiącym całość z wałkiem ramienia kierowniczego. Zaletą takiej przekładni jest wysoka sprawność będąca wynikiem toczenia się — prawie bez poślizgu bocznych powierzchni krążka rolki po bokach zwojów ślimaka globoidalnego. Przekładnia MARLESS ze ślimakiem globoidalnym ma pojedynczą rolkę osadzoną na wałku ustalonym w łożyskach tocznych. Przekładnia GEMMER ma zwykle podwójna rolkę współpracującą ze ślimakiem globoidalnym. Regulacja luzu międzyzebnego polega na obracaniu mimośrodowej tulei. [hasła pokrewne: pokrowce samochodowe, Warsztat samochodowy kraków, folie samochodowe ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: folie samochodowe pokrowce samochodowe Warsztat samochodowy kraków