Drążek skrętny

Tags: , ,

Drążek skrętny jest to prostoliniowy element sprężysty postaci pełnego pręta, rury lub wiązki płaskowników czy prętów, którego jeden koniec jest unieruchomiony, a drugi wykonuje wskutek zmian obciążenia ograniczone ruchy skrętne. Ze względu na sposób wbudowania rozróżnia się podłużne drążki skrętne współpracujące z wahaczami poprzecznymi oraz poprzeczne drążki skrętne współpracujące z wahaczami podłużnymi poprzecznych i podłużnym drążku skrętnym (CHRYSLER) Spośród wszystkich stalowych elementów sprężystych drążki skrętne są najlżejsze i zajmują najmniej miejsca, Drążki skrętne, podobnie jak sprężyny śrubowe, nie nadają sie do naprawy i w razie jakichkolwiek uszkodzeń trzeba je wymieniać na nowe, oryginalne. Drążki skrętne wyrabia sie ze stali sprężynowej przez walcowanie lub przeciąganie, ulepsza cieplnie i poddaje bardzo dokładnej obróbce powierzchniowej ze względu na dużą wrażliwość tego rodzaju elementów na działanie karbu. W zawieszeniu samochodu drążek skrętny instaluje się z określonym napięciem wstępnym, które często można zmieniać w pewnym zakresie, aby zwiększyć lub zmniejszyć twardość zawieszenia. Coraz częściej drążki skrętne wykonuje się jako wiązki prętów lub płaskowników zwiazanych ze sobą specjalnymi końcówkami. Tego rodzaju drążki cechuje pewna zdolność tłumienia drgań, wskutek oporów tarcia mechanicznego przeciwstawiających sie przesuwaniu po sobie sąsiednich prętów lub płaskowników podczas ich odkształcania. Eliminuje to w pewnym stopniu zasadnicza wade jednolitych drążków skrętnych, polegającą na braku zdolności do pochłaniania energii obciążeń dynamicznych. Gumowe elementy sprężyste Gumowy element resorujący jest to element wykonany całkowicie z gumy lub odkształcały się sprężyście dzięki zastosowaniu w nim odpowiedniej wkładki lub wkładek z gumy technicznej. Do niedawna gumowe elementy sprężyste spełniały w zawieszeniach pojazdów samochodowych raczej zadania pomocnicze. Dopiero przed kilku laty zaczęto stosować na szeroką skalę rozmaite główne elementy sprężyste z gumy, które z powodzeniem zastępują stalowe elementy sprężyste. Decydują o tym cenne własności produkowanych obecnie gatunków gumy technicznej, jak: lekkość, znaczna sprężystość, duża wytrzymałość zmęczeniowa, odporność na korozję oraz przede wszystkim zdolność bardzo skutecznego pochłaniania energii obciążeń mechanicznych, czyli tłumienia drgań i osłabiania przejmowanych wstrząsów. [więcej w: pokrowce samochodowe, Warsztat samochodowy kraków, folie samochodowe ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: folie samochodowe pokrowce samochodowe Warsztat samochodowy kraków