Własności gumy

Tags: , ,

Do szczególnie cennych własności gumy jako materiału na sprężyste elementy zawieszenia należy łatwość uzyskiwania na drodze konstrukcyjnej najbardziej korzystnej progresywności charakterystyki odkształcania. Jednocześnie w porównaniu z elementami stalowymi gumowe elementy sprężyste o takich samych ciężarach mogą przejmować znacznie większe obciążenia. Istnieją jeszcze jednak istotne przeszkody utrudniające szybkie rozpowszechnianie się systemów zawieszenia opartych wyłącznie na zastosowaniu gumowych elementów sprężystych. Najważniejsze z nich to trudności technologiczne w produkcji dość skomplikowanych na ogól, gumowych elementów głównych zawieszenia oraz skłonność większości tanich gatunków gumy technicznej do starzenia się (utleniania) z biegiem czasu. Natomiast inne wady gumy jako materiału na sprężyste elementy zawieszenia, np. skłonność do pełzania wskutek obciążenia statycznego, silne rozgrzewanie sie pod wpływem pulsujących lub tętniących obciążeń o dużej częstości oraz utrudnione chłodzenie warstw wewnętrznych* maja istotne znaczenie praktyczne tylko w razie nieprzemyślanego opracowania szczegółów konstrukcji elementów resorujących. W rezultacie pełnowartościowe gumowe elementy główne zawieszenia są obecnie znacznie kosztowniejsze niż spełniające podobne zadania elementy stalowe. Rodzaje gumowych elementów sprężystych. Spotykane w zawieszeniach pojazdów samochodowych, gumowe elementy sprężyste podlegają przeważnie złożonym naprężeniom, wśród których zdecydowanie przeważają naprężenia ściskające, ścinające lub skręcające. Nie stosuje sie natomiast już prawie w ogóle gumowych elementów resorujących, które podlegają rozciąganiu lub rozciąganiu i Ściskaniu, ponieważ rozciągnięty element gumowy łatwo ulega uszkodzeniom mechanicznym (np. wskutek uderzenia kamienia odrzuconego przez kolo). Ponadto czeste zanikanie naprężeń rozciągających wydatnie przyspiesza proces starzenia się gumy. Z tego właśnie względu prawie zawsze gumowym elementom resorującym podczas składania lub instalowania w pojeździe nadaje się określone napięcia wstępne, co zapobiega zupełnemu zanikaniu naprężeń wewnętrznych w gumie. Wytrzymałość i sposób odkształcania się gumowego elementu resorującego zależą przede wszystkim od kierunku dzialania obciążenia i szczegółów konstrukcji samego elementu. Uwydatnia się to wyraźnie na przykładzie prostego elementu walcowego, w postaci gumowej tulei zaciśniętej po. miedzy dwoma współśrodkowymi tulejami stalowymi. [więcej w: audi serwis warszawa, oklejanie samochodów, inhibitor korozji ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: audi serwis warszawa inhibitor korozji oklejanie samochodów